Giv dit indhold liv med lyd

Forestil dig at du skal til at servere den lækreste, hjemmebagte lagkage. Du har brugt al din tid og kærlighed på kagecreme, syltetøj og bunde, men vælger alligevel at sprøjte dåseflødeskum på toppen. Det er omtrent sådan det forholder sig med lyd og videokommunikation. 

Det har jeg skrevet en lille artikel om for Dansk Kommunikationsforening, som du kan læse her.

NB. Dansk Kommunikaitonsforening er gået konkurs. Jeg bringer i stedet artiklen her. 

Giv dit indhold liv med lyd
 

Forestil dig at du skal til at servere den lækreste, hjemmebagte lagkage. Du har brugt al din tid og kærlighed på kagecreme, syltetøj og bunde, men vælger alligevel at sprøjte dåseflødeskum på toppen. Det er omtrent sådan det forholder sig med lyd og videokommunikation.
Vi bruger i content marketing en masse tid og ressourcer på flotte optagelser, grafisk look og den gode fortælling, men alt for lidt tid og kærlighed på flødeskummen på toppen – nemlig lyden. Alt for mange vælger færdiglavet arkivmusik i deres videokommunikation, hvilket ses og høres tydeligt, og det er altså en ærgerlig måde at afslutte sit gode arbejde på.
Det er lidt som at lakere en Porsche med hårlak.

Content marketing er et fremadstormende fænomen, hvor videokommunikation bliver mere og mere udbredt, men vi skal i farten huske at gøre os umage. For indhold er ikke en kvalitet i sig selv, bare fordi det serveres på film. Det skal være godt indhold, og det skal være godt håndværk. Vi skal røre folk med det, vi laver!
 

Frem for at tilsætte lyd som en tør rosin i pølseenden, bør den anses som en essentiel ingrediens i pølsefarsen, som giver både smag og tekstur. Lyd er et dynamisk aktiv, som giver liv til billedside og narrativ, og derfor bør den også introduceres og implementeres tidligt i processen.
 

Når lyd fungerer bedst, skiller den sig ikke nødvendigvis ud, men fungerer nærmere som en uadskillelig del af helheden. Derfor har vi måske også tendens til at overse den. Fordi vi lever i en visuel kultur, er det, de ting vi kan se og røre ved, der har værdi. Det er de visuelle indtryk, der giver os de informationer, vi skal bruge for at gebærde os i verden, og når vi hverken kan se eller røre ved lyd, bliver den overset og nedprioriteret.
 

Én der til gengæld hverken overser eller nedprioriterer lyd, er den amerikanske filminstruktør Quentin Tarantino. Hvem husker f.eks. ikke det ikoniske guitartema fra Pulp Fiction, som har opnået signaturstatus for filmen. Tarantino er kendt for at have sagt: ”To me, movies and music go hand in hand. When I'm writing a script, one of the first things I do is find the music I'm going to play for the opening sequence.” Musikken bliver på denne måde en integreret og dynamisk del af indholdet, den tilfører stemning til historien, og den er med til at definere det samlede udtryk. Hvis stemningen skal etableres før alt andet, er man nødt til at introducere musikken fra start, frem for at lægge den på til sidst i processen. På denne måde bliver det også billedsiden, der tilpasses musikken, og ikke musikken der tilpasses billedsiden, hvor den klippes i stumper og stykker, for at kunne passe ind i rammerne.
 

Det siger sig selv, at min opmærksomhed på lyd er præget af min baggrund og profession, men så sent som i lørdags, blev jeg på restauranten 1. th. mindet om, at andre fagområder også har opdaget lydens potentialer. Maden blev her serveret i omskiftelige lyd- og lysdesigns, som var tilpasset hver enkelt ret. Denne samhørighed gjorde smagsoplevelsen til noget helt specielt, hvor følelsesregisteret momentvis når euforiske højder. Tænk hvis vi i vores content marketing kunne nå samme samhørighed og eufori, og tænk på de perspektiver det kunne give. Sikke en måde at servere sin fortælling på, tænker jeg bare. Bevidst og kreativ brug af lyd er derfor den oplagte mulighed for at skille sig ud og gøre en forskel, for de mennesker man gerne vil berøre.